Dziecko chce być dobre.

Jeśli nie umie – naucz.

Jeśli nie wie – wytłumacz.

Jeśli nie może – pomóż.

Janusz Korczak



Rola bajki w życiu dziecka
 
 
„Przez odpowiednią literaturę dla dzieci kształtuje się smak przyszłego czytelnika”
                                                                                                      Jan Brzechwa

Bajka to niezbędny element dzieciństwa każdego dziecka. W życiu człowieka zdarzają się sytuacje, które niosą za sobą bolesne doświadczenia oraz zaburzają rozwój osobowości. Lęki jakie przeżywają dzieci mogą pozostawić trwały ślad w psychice dziecka. Dlatego bajki odgrywają istotną rolę w życiu dziecka.
Według M. Molickiej ( 1999 r) bajki to utwory dla dzieci, gdzie świat realny miesza się ze światem fantastycznym tworząc zrozumiałą rzeczywistość. Dziecko poznaje sytuacje budzące lęk i niepokój oraz znajduje w nich rozwiązanie problemów. W świecie bajek może spotkać przyjaciół, przeżyć wiele wspaniałych przygód oraz pozbyć się lęku.
Bajki przedstawiają świat widziany z dziecięcej perspektywy. Są źródłem konkretnych obrazów powstających w wyobraźni dziecka. Wywołują one pozytywne emocje, mają wpływ na myślenie, budują poczucie własnej skuteczności. Dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i uznanie. Kształtują samoocenę, wywołują zadowolenie oraz budują pozytywny obraz samego siebie (M. Molicka, 2003 r ).
Bajki wyzwalają negatywne emocje, dzieci płaczą, złoszczą się i żalą. Wspierają one dziecko w jego rozwoju, zapobiegają lękom a także obniżają napięcie. Przygotowują dziecko do spotkania się z sytuacją trudną np. wizyta u dentysty, śmierć swojego zwierzaka, lęk przed duchami, rozwód czy też przemoc w rodzinie.
M. Molicka wyróżnia bajki terapeutyczne do których należą:
-bajka relaksacyjna: to bajka, która odpręża, uspokaja i odwołuje się do wszystkich zmysłów. Akcja bajki dzieje się w miejscu znanym przez dziecko, gdzie panuje spokój i bezpieczeństwo. Zdaniem E. Małkiewicz ( 1997 r) bajka powinna trwać od 3 do 7 minut, powinna zawierać charakterystyczne zdarzenia związane z np. piciem wody ze źródła, lataniem czy też kąpielą pod wodospadem.
-bajka psychoedukacyjna: ukazuje dzieciom wzory zachowań w sytuacjach trudnych. Dziecko uczy się nowych wzorów, zachowań, poszerza swoją samoświadomość. Problemy bohaterów dotyczą przeżyć dzieci, dają wsparcie, uwrażliwiają na potrzeby innych.
Bajki psychoedukacyjne mają na celu również pomóc dzieciom, które nie radzą sobie w szkole i nauce.
-bajka psychoterapeutyczna: bajki te są o wiele dłuższe i składają się z kilku części. Przeznaczone są dla dzieci od 4 do 9 roku życia. Do jej elementów należy: główny problem, bohater, inne postacie dające wsparcie oraz szczęśliwy koniec. Bajki te mają na celu:
-zaspokoić potrzeby dziecka;
-wesprzeć poprzez zrozumienie i akceptację;
-budować pozytywne emocje;
-obniżyć lęk; ( M. Molicka, 2003r).

Zadania dla przedszkolaków
Skip to content