Krasnale  – Marzec/Kwiecień tydzień 4: Wiosenne powroty.

Dzień 1. Jajko i jego tajemnice.

Zad. 1. Wysłuchaj wywiadu z bocianem i odpowiedz na pytania:

 Jak wygląda i jak porusza się bocian? Czym się żywi? Gdzie można go spotkać?

Link do wywiadu: https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Zad.2. Karty pracy str.49,50.51.

Zad.3. Zabawa Rychowa Podaj jajko – poproś osobę dorosłą o ugotowanie jajka na twardo. Twoim zadaniem jest umieszczenie ugotowanego jajka na dużej łyżce i przejdź z nią 10 kroków, tak aby jajko nie spadł. Zabawę powtarzamy 3 razy.

Dzień.2. Poznajemy budowę ptaka.

Zad.1. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 29.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Słońce – deszcz. Rozkładamy w pokoju na dywanie kilka poduszek. Na klaśnięcie rodzica w dłonie i hasło: Słonko świeci wesoło – dzieci biegają między poduszkami. Na uderzenie w garnek i hasło: Deszcz pada – dzieci podnoszą poduszkę nad głowę.
  • Ćwiczenie tułowia – Witamy powracające ptaki. Dzieci siedzą skrzyżnie na dywanie przed poduszką. Dłonie splatają z tyłu. Na raz – starają się dotknąć czołem poduszkę – witają ptaki wracające z ciepłych krajów, na dwa – prostują się, podnoszą głowę do góry – rozglądają się, czy widać nadlatujące ptaki.
  • Zabawa bieżna Ptaki i gniazda. Dzieci układają poduszki na podłodze. To ich gniazda. Każde dziecko (ptak) siedzi w swoim gnieździe (siada skrzyżnie na krążku). Przy dźwiękach bębenka/garnka ptaki poruszają się pomiędzy gniazdami – wylatują na poszukiwanie pożywienia. Na przerwę w grze wracają do swoich gniazd. Siadają w nich skrzyżnie, prostują plecy, dłonie układają na kolanach.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bocian. Dzieci spacerują pomiędzy leżącymi na podłodze poduszkami, wysoko unosząc nogi. Na hasło: Bocian – podnoszą krążek, stają na jednej nodze, a drugą, ugiętą w kolanie, podnoszą do góry. Układają poduszkę na kolanie i starają się utrzymać równowagę.
  • Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po obwodzie dywanu, oddychają miarowo.

Zad.2. Karty pracy strona 52-53.

Zad. 3. Praca plastyczna – Bocian.

Potrzebne materiały: waciki/płatki kosmetyczne, czarna  i czerwona kartka/może być biała pomalowana na czarno i czerwono, nożyczki klej.

Sposób wykonania: głowę i brzuch przyklejamy na kartkę A4 z dwóch płatków kosmetycznych, z czarnej kartki wycinamy skrzydło, z czerwonej kartki dziób i nogi (przykład pracy  na załączonym zdj.)

Dzień.3. Ptasie gniazda.

Zad.1. Zajęcia umuzykalniające. Zabawy przy piosence Kle kle boćku kle kle – dowolny taniec.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA

Zad.2.Ksiazka strona 58-59.

Dzieci otwierają książkę, przyglądają się uważnie ptakom przedstawionym na zdjęciach. Nazywają znane gatunki. Opisują wygląd ptaków, wskazując na ich charakterystyczne cechy. Kierując się kształtem dzioba, wymieniają rodzaj pożywienia ptaków. Czytają z pomocą nazwy ptaków oraz tekst umieszczony pod obrazkami (6-latki). Rodzic informuje, że wszystkie przedstawione na obrazkach ptaki znajdują się w Polsce pod ochroną.

Zad.3. Karty pracy str.54 i 55.

Dzień.4. Ptasie koncerty.

Zad.1.Zabawy dźwiękonaśladowcze. Dziecko siada z lusterkiem w ręku i patrząc w nie naśladuje następujące odgłosy:

Kukułka – ku-ku, ku-ku, ku-ku.                         Wrona – kra,kra,kra.

Bocian- kle, kle,kle.                                     Wróbel – ćwir,ćwir,ćwir.

Zad.2. Zajęcia matematyczne – policz ile masz w domu kontaktówJ

Zad.3. Karty pracy 56 i 57.

Dzień.5. Ptasie pióra.

Zad.1. Dokończ zdanie: Gdybym umiał latać to… . Można zapisać wypowiedź dziecka.

Zad.2. Karty pracy str.58 i 59.

Zad.3.Odgadnij zagadkę I. Fabiszewskiej:

 Gdy skorupka pęka,

wychodzi z jajeczka.

Wygląda jak żółta puszysta kuleczka.

Odp-(kurczak)

 Praca techniczna – Wyprawka plastyczna karta 19, klej, nożyczki, naklejki.

Sposób wykonania: Dzieci wycinają kształt tułowia kurczaka. Składają go wzdłuż szarych linii i sklejają w zaznaczonym miejscu. Wycinają głowę kurczaka i przyklejają we właściwym miejscu tak, jak to widać na fotografii na karcie 19. Odnajdują w naklejkach dziób, oczy i nóżki kurczaka. Naklejają je, kierując się fotografią, lub zgodnie ze swoim pomysłem.

Muminki tydzień 4 – TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC – ZWYCZAJE I TRADYCJE.


Temat I: Przygotowania do świąt
– zachęcam do rozwiązywania zagadek słownych związanych z Wielkanocą:
o Po podwórku zwykle chodzi, małe dziatki z sobą wodzi. Czasem nóżką coś wygrzebie i dla dzieci i dla siebie.
o Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
o Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty?
o Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała?
o Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?
o Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite?
o Słabo fruwa, choć to ptak. A jak śpiewa ko- ko- dak?
o Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze?
o Białe, złote, malowane i kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane?
o Jak się nazywa pan w kurniku, co ciągle woła ku-ku ryku?
o Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu?
o Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą?
– proponuje oglądanie z dzieckiem zdjęć (obrazków) różnych jajek: przepiórczych, kurzych, gęsich i strusich;
– polecam zabawę badawczą: z czego jest zbudowane jajko? proszę zwrócić uwagę dziecka na konsystencję (porównanie wyglądu białka i żółtka w jajkach – surowym i gotowanym). Na koniec można zrobić „kogel – mogel”;
– zabawa plastyczna: „baranek wielkanocny” (według pomysłu dziecka);

Temat II : Pisanki wielkanocne
– proponuję zapoznać dzieci z wierszem D. Gellner „Wielkanoc” oraz porozmawiać z dzieckiem o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek;
„WIELKANOC”
W zielonym owsie,
Nad ranem
Zbudził się mały baranek
I dzwoni dzwoneczkiem
z cukru:
WIELKANOC! WIELKANOC!
JUŻ JUTRO!
– zabawa plastyczna: „projektowanie pisanki” (dowolną techniką);

Temat III: Liczymy kurki i kurczęta
– zabawa przy muzyce M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach” z cyklu miniatur Obrazki z wystawy – Wesołe kurczątka; improwizacje ruchowe ciałem, mimiką i głosem. Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy muzyce wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku. Następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek, https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
– zachęcam do lepienia z plasteliny, modeliny, ciastoliny – kurczaków, ziarenek oraz ćwiczeń w przeliczaniu;

Temat IV: Jajka, jajeczka
– rozmowa na podstawie wiersza K. Daktun – Czerniak „Jajko”:
Kura zniosła jajko i przetarła oczy:
-Jakie ono białe?
Zawołała głośno: kok- kodak, kok – kodak
Co w kurzym języku może znaczyć tak:
– Ratunku ! Pomocy!
Zbiegły się kury, kaczki i indyczki
– cały podwórkowy drób.
A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!
Patrzcie jakie jest blade. Och moje jajeczko!
Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!
Rzekła gąska: Gę, gę, gę
Moja kurko przyjaciółko, jajko jest takie jak należy.
Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,
Zrobi z niego pyszności
i twoje jajko na stole zagości.
A jeżeli- tak się zdarzyć może- będą święta,
Twoje jajko, razem z innymi jajkami…
Zalśni kolorami!
– rodzic może zadawać następujące pytania:
o Jak wyglądało jajko, które zniosła kura?
o Dlaczego kura myślała, że jest chore?
o Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska?
o Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?
– rozmowa z dzieckiem do czego wykorzystujemy jajka?
– proponuję pieczenie ciasta z mamą lub babcią;

Temat V: Śmigus – dyngus
– słuchanie piosenki „Święta – biją dzwony” słowa i muzyka K. Boże – Gowik;
https://www.youtube.com/watch?v=0CLAj-6jZmg
– proponuję improwizacje melodyczne, dzieci mogą wygrywać rytm np. na klockach, grzechotkach, butelkach z grochem, ryżem,
– zachęcam do nauki na pamięć tekstu:
„pisanki, pisanki jajka malowane,
nie ma Wielkanocy bez pięknych pisanek”.

MUMINKI Marzec tydzień  3 Temat Kompleksowy: Nadeszła Wiosna

Temat I: Powroty Ptaków

– zachęcam Państwa do rozmów o wiosennych powrotach ptaków, oglądania z dziećmi książek, atlasów przestawiających fotografię ptaków np. bociana, jaskółki, szpaka, skowronka – omówienie ich wyglądu, opowiadania o ich różnicach i podobieństwach,

– proponuje wykonanie  pracy plastycznej dowolną techniką –„wiosenny ptak”;

– polecam wiersz M. Konopnickiej „Jaskółka”,

http://www.pse.edu.pl/grupy/kangurki/wiersze-i-piosenki-2016-2017/jaskka-m-konopnicka

Temat II: Czy to ptak, czy ssak?

Polecam zabawę z dzieckiem „wiosenny quiz” polegającą na wypowiadaniu dzieciom różnych zdań, zadaniem dziecka jest wskazanie prawdziwego sformułowania:

–  Np. Bocian ma długie nogi i żółty dziób,

Krowa daje zielone mleko,

Wróbel ma kolorowe piórka,

Koń lubi jeść lody,

Wrona odlatuje zimą do ciepłych krajów,

Lew chodzi na dwóch łapach,

Sikora ma żółty brzuszek,

Koty polują na mleko,’

Pies gdy się cieszy – szczerz zęby.

– zachęcam do zabawy plastycznej – lepienie z plasteliny, modeliny lub masy solnej ptaka, gniazda, jajek,

– polecam ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów bociana, kukułki, wrony i sowy oraz wyklaskiwanie sylab w tych wyrazach,

 

Temat III: Wiosna w błękitnej sukience

– proponuje przypomnieć dzieciom poznaną już wcześniej piosenkę „Wiosna w błękitnej sukience” sł. E. Zawistowska, muz. S. Marciniak , a także zachęcam do improwizacji ruchowych  przy muzyce,

https://miastodzieci.pl/piosenki/wiosna-w-blekitnej-sukience/

 

Temat IV: Pierwsze motyle

polecam zabawę twórczą „motyle z figur”:  układanie z różnych kształtów, klocków  wymyślonych przez siebie motyli,

– polecam wykonanie pracy plastycznej techniką:  „mokre w mokrym”  na zmoczonej przez rodzica kartce (najlepiej z bloku technicznego) wykonanie farbą akwarelową sylwety motyla,

 

Temat V: Bzy, bzy, bzy – pszczółka mała

– Zachęcam do słuchania piosenki „Mała pszczółka (sł. i muz. D. Szlagowska),

https://soundcloud.com/user-956760406/7-ma-a-pszcz-ka-s-i-muz-d/likes

– polecam ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy artykulacyjne:

  • oblizywanie się od ucha do ucha, bo miód jest taki dobry,
  • naśladowanie zlizywania miodu z górnej wargi, a potem – z dolnej,
  • zlizywanie miodu spod nosa, a potem z brody,

– proponuje wykonać pracę plastyczną „pszczoły i ul”: z wyciętych przez rodzica figur geometrycznych  tworzymy ul, przyklejamy go na kartce i paluszkami malujemy pszczoły,

 

 

SMERFY Marzec tydzień 3,,Nadeszła wiosna”


1.,,Panna Marzanna” – rozmowa z dorosłym na temat tradycji związanych z obrzędem pożegnania zimy i witania wiosny. Spacer w pobliżu domu, przyglądanie się zmianom zachodzącym w przyrodzie, słuchanie śpiewu ptaków…
Zadanie do wykonania – rysunek w zeszycie ,,Marzanna” lub kukiełka przedstawiająca postać ,,Marzanny”{ z materiałów dowolnych} .


2.Pierwszy dzień wiosny:przypomnienie piosenki ,,Wkrótce wiosna”
Pierwszy obudził się pierwiosnek,
potem chochoły spadły z róż
skowronek śpiewem wołał wiosnę
żeby na pole przyszła już.

Bo zima, bo zima
każdemu obrzydła…
Niech słońce da jej pstryczka w nos.
Niech wiosnę , niech wiosnę
przyniosą na skrzydłach
bociek , jaskółka, szpak i kos.

Złoto błysnęło na leszczynach,
zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
głodne gawrony z pustych pól.

Zadanie do wykonania : ,,Rymowanki z przeliczaniem i pokazywaniem”
Ten gruby to dziadziuś,
a obok babunia.
Wysoki to tatuś,
a przy nim mamunia.
A to dziecina mała,
– a to rączka rodzina cała.

Kciuki gotowe …Tak!
Wskazujące gotowe…Tak!
Środkowe gotowe…Tak!
Serdeczne gotowe…Tak!
Małe gotowe…Tak!
Wszystkie palce gotowe…Tak!
Schowajcie się za głowę! { Rodzic mówi rymowankę , razem pokazujecie – ćwiczymy pamięć}
3.Kwiaty wiosny: spacer na ogródek , poznanie nazw kwiatów kwitnących wiosną: tulipan, sasanka, przebiśnieg, żonkil, krokus, hiacynt.Zabawy rytmiczne z wyklaskiwaniem : tu-li -pan. Zabawy z przeliczaniem sylab { części wyrazów}.
Zadanie do wykonania- rysunek ,,Wiosenny kwiatek” w zeszycie.
4.Ptaki wracają z ciepłych krajów.
Wyrazy dżwiękonaśladowcze { jaki głos ma …} kukułka- kuku…kuku, wróbel,bocian…
Zadanie do wykonania- ilustracja do wiersza ,,Rozmowa z bocianem”S.Karaszewskiego
Dzwoni bociek:
-Witaj ,Burku!
Co u ciebie…
-Witaj boćku!
U nas , mój kochany
dookoła wielkie zmiany
zapraszają na śniadanie…
-Żaby mówisz…To ja lecę!
Na wierzbinie kwitną bazie
stopniał śnieg, w zieleni łąka,
pokazały się już w sadzie
na jabłoni pierwsze pąki…
A przy młynie mój bocianie,
już rechocą żaby w stawie.
5.Porządki w ogrodzie
Rozmowa z dorosłym na temat wiosennych porządków w ogródku.Zapoznanie z przedmiotami potrzebnymi do prac w ogrodzie: grabki, łopatka, konewka,wiaderko…Umożliwienie dzieciom pracy na świeżym powietrzu i posługiwanie się tymi przedmiotami.
Poznanie nasion wybranych roślin: groch, fasola, mak, słonecznik…
Zadanie do wykonania: założenie hodowli fasoli w doniczce.

KRASNALE Marzec- tydzień 4. Wiosenne przebudzenia

Dzień 1. Wiosna w ogrodzie

Zad.1 Założenie hodowli rzeżuchy.

Potrzebne rzeczy: wata, nasiona rzeżuchy, talerz, odrobina wody.

Sposób wykonania: układamy watę na talerzu, skrapiamy woda , posypujemy nasionami.

Zadaniem dziecka jest codzienne podlewanie rzeżuchy, tak aby stale była mokra.

 Miłej obserwacji J .

Zad.2. Karty pracy strona 31.

Dzień 2. Pierwsze kwiaty wiosny.

Zad.1. Wyprawka plastyczna (teczka niebiesko-pomarańczowa)Układanie puzzli – karta Przebiśniegi.

Sposób: wykonania: odszukaj w teczce karty z przebiśniegami, wypchnij puzzle i ułóż przyklejając na kartce A4.

Zad2. Książka strona 53. Przeczytaj z pomocą rodzica tekst wyrazowo-obrazkowy. Wymień oznaki wiosny.

Dzień 3. Szukamy wiosny w parku.

Zad. 1. Karty pracy strona 34-35.

Dzień 4. Wiosna budzi zwierzęta

Zad.1. Wyprawka plastyczna karta F.

Sposób wykonania: wytnij obrazki przedstawiające stadia rozwoju motyla. Ułóż je i przyklej wg. Następującej kolejności na kartce A4

JAJA-LARWA(GĄSIENICA)-POCZWARKA –DOROSŁY MOTYL.

Zad.2.Karty pracy 37.

Dzień 5. Wiosenne symetrie

Zad.1. Karty pracy strona 38 i 39.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=02icvDJ–P4

Zabawy ruchowe w domu:

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Wiosenny taniec.
Dajemy dzieciom kolorową chuste/kawałek materiału/ręcznik lub kolorowe kawałki krepiny. Dzieci poruszają się po pokoju zgodnie z rytmem piosenki o wiośnie wysłanej do Państwa wczoraj. Na przerwę w grze kręcą się raz w prawą, raz w lewą stronę – zgodnie z poleceniem Rodzica.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Wiosna maluje świat.
Dzieci trzymają w obu dłoniach chustę (za jej przeciwległe rogi). Podnoszą ręce do góry i zataczają jak największe kręgi: raz w prawą, raz w lewą stronę.

• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Układamy mosty. Dzieci układają z chust mosty (prosta linia, ułożona z chust w jednym kolorze). Następnie ustawiają się przed nimi i przechodzą przez nie, idąc stopa za stopą.

• Ćwiczenie uspokajające – Kwiaty rosną. Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Zwijają i ściskają chustę w jednej dłoni. Na sygnał Rodzica – klaśnięcie, powoli rozluźniają uścisk – kwiat powoli rośnie. Dzieci ściskają chustę raz jedną, raz drugą dłonią (jeśli chusta jest duża, dzieci ściskają ją oburącz).

 

 

Dziecko chce być dobre.

Jeśli nie umie – naucz.

Jeśli nie wie – wytłumacz.

Jeśli nie może – pomóż.

Janusz Korczak



Rola bajki w życiu dziecka
 
 
„Przez odpowiednią literaturę dla dzieci kształtuje się smak przyszłego czytelnika”
                                                                                                      Jan Brzechwa

Bajka to niezbędny element dzieciństwa każdego dziecka. W życiu człowieka zdarzają się sytuacje, które niosą za sobą bolesne doświadczenia oraz zaburzają rozwój osobowości. Lęki jakie przeżywają dzieci mogą pozostawić trwały ślad w psychice dziecka. Dlatego bajki odgrywają istotną rolę w życiu dziecka.
Według M. Molickiej ( 1999 r) bajki to utwory dla dzieci, gdzie świat realny miesza się ze światem fantastycznym tworząc zrozumiałą rzeczywistość. Dziecko poznaje sytuacje budzące lęk i niepokój oraz znajduje w nich rozwiązanie problemów. W świecie bajek może spotkać przyjaciół, przeżyć wiele wspaniałych przygód oraz pozbyć się lęku.
Bajki przedstawiają świat widziany z dziecięcej perspektywy. Są źródłem konkretnych obrazów powstających w wyobraźni dziecka. Wywołują one pozytywne emocje, mają wpływ na myślenie, budują poczucie własnej skuteczności. Dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i uznanie. Kształtują samoocenę, wywołują zadowolenie oraz budują pozytywny obraz samego siebie (M. Molicka, 2003 r ).
Bajki wyzwalają negatywne emocje, dzieci płaczą, złoszczą się i żalą. Wspierają one dziecko w jego rozwoju, zapobiegają lękom a także obniżają napięcie. Przygotowują dziecko do spotkania się z sytuacją trudną np. wizyta u dentysty, śmierć swojego zwierzaka, lęk przed duchami, rozwód czy też przemoc w rodzinie.
M. Molicka wyróżnia bajki terapeutyczne do których należą:
-bajka relaksacyjna: to bajka, która odpręża, uspokaja i odwołuje się do wszystkich zmysłów. Akcja bajki dzieje się w miejscu znanym przez dziecko, gdzie panuje spokój i bezpieczeństwo. Zdaniem E. Małkiewicz ( 1997 r) bajka powinna trwać od 3 do 7 minut, powinna zawierać charakterystyczne zdarzenia związane z np. piciem wody ze źródła, lataniem czy też kąpielą pod wodospadem.
-bajka psychoedukacyjna: ukazuje dzieciom wzory zachowań w sytuacjach trudnych. Dziecko uczy się nowych wzorów, zachowań, poszerza swoją samoświadomość. Problemy bohaterów dotyczą przeżyć dzieci, dają wsparcie, uwrażliwiają na potrzeby innych.
Bajki psychoedukacyjne mają na celu również pomóc dzieciom, które nie radzą sobie w szkole i nauce.
-bajka psychoterapeutyczna: bajki te są o wiele dłuższe i składają się z kilku części. Przeznaczone są dla dzieci od 4 do 9 roku życia. Do jej elementów należy: główny problem, bohater, inne postacie dające wsparcie oraz szczęśliwy koniec. Bajki te mają na celu:
-zaspokoić potrzeby dziecka;
-wesprzeć poprzez zrozumienie i akceptację;
-budować pozytywne emocje;
-obniżyć lęk; ( M. Molicka, 2003r).

Zadania dla przedszkolaków